RSS
2019/03/04 19:40

Brak danych o wizytach z Google Ads w Analytics – Możliwe przyczyny

Niezgodność danych z Google Ads i Analytics to często spotykany problem. 

Te dwa systemy działają w oparciu o inną metodologię i zliczają inne miary. W Google Ads liczone są kliknięcia, a w Google Analytics sesje i użytkownicy, co może być powodem występowania rozbieżności między uzyskanymi danymi. My również pisaliśmy wcześniej o różnicach w raportowaniu konwersji w Google Ads i Analytics. Co jednak jeśli…

W Google Analytics nie widać ruchu z Google Ads

Przyczyna 1: Brak autotagowania

Przy prawidłowej konfiguracji, ruch z Google Ads pojawia się w Analytics w raporcie Pozyskiwanie > Cały ruch > Źródło/medium jako google / cpc.

Screen z panelu Analytics pokazujący ruch z Google Ads pojawiający się w raporcie Pozyskiwanie > Cały ruch > Źródło/medium jako google / cpc.

Aby było to możliwe, Google Analytics musi rozpoznać, że nie jest to zwykłe kliknięcie z wyszukiwarki. W tym celu do strony docelowej reklamy należy dołączyć parametr gclid, np.

https://adequate.pl/?gclid=Cj0KCQiAk-7jBRD9ARIsAEy8mh7rB3La3YwKmocAaatxrVDWq_QNq5F8Q6dwgB.

Google Ads dodaje go automatycznie do linków z reklamy, chyba że w ustawieniach konta Google Ads odznaczysz tę opcję.

Screen z panelu Google Ads pokazujący możliwość odznaczenia opcji automatycznego tagowania w adresach URL.

Jeśli więc w Analytics nie widzisz ruchu z Google Ads, najprawdopodobniej przyczyną jest brak autotagowania. Bez tagu gclid ruch ten będzie rozpoznawany jako google / organic lub google.com / referral itp.

 

Przyczyna 2: Brak połączenia kont

W sekcji Pozyskiwanie > Google Ads w Analytics raportowane są m. in. dane o kliknięciach i koszcie kampanii.

Screen z panelu Analytics pokazujący umiejscowienie raportowania danych o kliknięciach oraz koszcie kampanii w sekcji Pozyskiwanie > Google Ads.

Warunkiem pojawienia się tych danych jest jednak połączenie kont Google Ads i Analytics. Pozwala ono na zaimportowanie do Analytics danych o kliknięciach, kosztach, wyszukiwanych hasłach, reklamach, rozszerzeniach itd. Aby dokonać połączenia kont, należy wejść do sekcji Narzędzia > Połączone konta w Google Ads lub w Google Analytics Administracja > Łączenie usług.

 

Przyczyna 3: Nieprawidłowe przekierowania

Autotagowanie jest włączone, a wciąż nie widzisz ruchu z google / cpc lub jest go drastycznie mniej niż kliknięć? Masz połączone konta i widzisz kliknięcia, ale nie widzisz przypisanych do nich sesji? Najbardziej prawdopodobną przyczyną jest ucinanie parametru gclid podczas przekierowania na stronę docelową.

Przykład: Załóżmy, że strona docelowa kampanii to https://www.adequate.pl/audit, a w reklamie zastosowano nieco inny końcowy URL, np.

  • httрs://www.adequate.pl/audit/
  • httрs://adequate.pl/audit
  • httр://www.adequate.pl/audit

(różnice: http zamiast https, ukośniki na końcu adresu)

Wejście na tak zmodyfikowany link doprowadzi do automatycznego przekierowania na https://www.adequate.pl/audit. Ustawienia przekierowań 301 na serwerze mogą jednak działać tak, że nie przekażą dalej parametrów. Ponieważ kod śledzący Google Analytics wyzwalany jest dopiero na stronie docelowej, w takiej sytuacji Google Analytics nie rozpozna, że ruch ten pochodzi właśnie z Google Ads.

Screen pokazujący podgląd ścieżki przekierowań we wtyczce Redirect Path.

Aby uniknąć podobnej sytuacji, należy zadbać, aby końcowy URL reklam odpowiadał dokładnie adresowi strony docelowej, zapobiegając tym samym konieczności dokonywania przez serwer przekierowań. Dodatkowo, warto też zmienić ustawienia przekierowań na serwerze tak, aby nie kasowały one parametrów. W ten sposób unikniemy podobnych błędów w przyszłości.

 

Ręczne tagowanie

Zdarza się, że reklamodawcy stosują własne tagowanie używając parametrów UTM. np.
https://www.adequate.pl/audit?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Audyt_google_ads&utm_term=adwords&utm_content=bezplatna_analiza

UTM to skrót od Urchin Tracking Module. Urchin to nazwa programu, który był protoplastą, pierwszą wersją Google Analytics. Istnieje tylko pięć parametrów UTM: utm_source (źródło), utm_medium (medium), utm_campaign (kampania), utm_term (hasło / słowo kluczowe), utm_content (treść / reklama). Inne podobne parametry, np. utm_device czy utm_matchtype nie są prawidłowymi parametrami UTM. Możemy je tworzyć, jeśli odczyta je nasz system śledzący, ale Google Analytics ich nie rozpozna. Czasem słyszy się określenie “uteemy” w odniesieniu do jakichkolwiek parametrów śledzących, ale jest ono nieprawidłowe. 

Jeśli przy włączonym autotagowaniu zastosujemy ręczne tagowanie w kampaniach Google Ads, nic to nie zmieni w raportach. Google Analytics domyślnie ignoruje ręcznie dodane tagi UTM, jeśli obok nich występuje parametr gclid – chyba że odznaczymy tę opcję w ustawieniach usługi Google Analytics:

Screen z panelu Analytics pokazujący możliwość zaznaczenia opcji ręcznego tagowania zastępującego autotagowanie.

Jeśli więc zastosujemy ręczne tagowanie w Google Ads, a ponadto:

  • zezwolimy na zastępowanie nim parametrów gclid w Google Analytics
    lub
  • wyłączymy autotagowanie w Google Ads

– to w Google Analytics ruch z reklam Google pojawi się zgodnie z zastosowanym tagowaniem, które niekoniecznie będzie określać ten ruch jako google / cpc.

 

Znaczne różnice między kliknięciami Google Ads i sesjami w Analytics

Opisany wyżej przypadek utraty parametru gclid dotyczy tych reklam, w których końcowy URL wywołuje przekierowania. Jeśli ma to miejsce jedynie w przypadku niektórych reklam, zaobserwujemy tylko częściową utratę ruchu w Google Ads.

Niektóre różnice między sesjami i kliknięciami mogą być też naturalne i nie będą świadczyć o błędach. Najważniejsze przyczyny takich rozbieżności to:

  • Niektóre kliknięcia mogą nie doprowadzić do sesji, np. jeśli użytkownik zamknie przeglądarkę przed załadowaniem kodu Analytics; stąd sesji może być mniej niż kliknięć;
  • W raportach Google Ads nie widzimy kliknięć, które zostały uznane za nieprawidłowe, natomiast w Google Analytics zostaną one potraktowane jako normalna wizyta, stąd sesji może być tu więcej niż kliknięć w Google Ads;
  • Wizyty bezpośrednie ze strony powracających użytkowników, którzy wcześniej weszli z Google Ads, będą wciąż przypisywane do wcześniejszego źródła (w tym przypadku Google Ads), dlatego sesji może być więcej niż kliknięć; możesz również obserwować sesje z kampanii, których już nie prowadzisz.

Więcej na ten temat w artykule pomocy Google Ads.



Autor

Witold Wrodarczyk

CEO, Adequate Interactive Boutique Google Ads & Analytics Certified Facebook Blueprint Certified Facebook Marketing Consultant

Adequate - Agencja interaktywna

Adres:
ul. Duchnicka 3
01-796 Warszawa
Telefon:
(+48) 22 299 50 28

Sprawdź naszą Politykę Prywatności. Są tam WAŻNE INFORMACJE o używanych tu cookies i przetwarzaniu Twoich danych.