RSS
2013/03/08 19:57

Współczynnik ROI kampanii

W kampaniach reklamowych w Internecie zazwyczaj stosuje się klika różnych kreacji reklamowych lub wersji tekstu reklamy. Na podstawie wyników kampanii następnie wybiera się najskuteczniejszą reklamę i wokół niej koncentruje się dalsze prace optymalizacyjne. Ale która wersja jest najskuteczniejsza?

Jaką miarę skuteczności należy wybrać? CTR? Koszt konwersji? Współczynnik konwersji? ROI? Wbrew pozorom, odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Możliwe są sytuacje, w których reklama o najwyższym koszcie konwersji i najniższym współczynniku konwersji jest właśnie tą, na której powinniśmy się skupić, mimo niższego ROI.

Do dokonania właściwej oceny często potrzebna jest informacja o faktycznej rentowności produktu, którą reklamodawcy nie zawsze chcą się dzielić. A szkoda, bo optymalizacja reklam w kierunku uzyskania najwyższej rentowności pozwoliłaby w całości wykorzystać potencjał kampanii.

Jednym z typowych błędów jest koncentrowanie się na ROI. Koncepcja ROI w kampaniach e-Commerce jest zasadniczo błędna. ROI (Return On Investment) określa procentową rentowność z inwestycji w reklamę:

ROI = [zysk z reklamy] / [koszt reklamy]

przy czym [zysk z reklamy] = [przychód z reklamy] – [koszt reklamy] stąd ROI można obliczać też w sposób następujący:

ROI = [przychód z reklamy] / [koszt reklamy] – 1

Taka miara efektywności ma sens w przypadku inwestycji finansowych, gdzie na rentowność nakłada się obliczenia wartości pieniądza w czasie. W kampaniach reklamowych, zwłaszcza w typowych sprzedażowych kampaniach e-Commerce, od stopy zwrotu ważniejsza jest maksymalizacja zysku. A ten może być większy, jeśli przy nieco niższym ROI znacznie powiększymy wolumen ruchu.

Temat ROI i zysku krańcowego bardziej szczegółowo jest rozwinięty artykule Ile warto zapłacić w AdWords za klienta w portalu MamBiznes.pl.

O tym, czym należy się kierować przy optymalizacji wersji reklamy z uwzględnieniem zysku krańcowego, piszemy również w MamBiznes.pl – artykuł: AdWords: Jak wybrać najlepszą reklamę?



Autor

Witold Wrodarczyk

Dyrektor Operacyjny Adequate Interactive Boutique Google Analytics & AdWords Qualified Professional

Adequate - Agencja interaktywna

Adres:
ul. Duchnicka 3
01-796 Warszawa
Telefon:
(+48) 22 299 50 28

Sprawdź naszą Politykę Prywatności. Są tam WAŻNE INFORMACJE o używanych tu cookies i przetwarzaniu Twoich danych.