Blog

RSS
2016/11/21 13:12

Analiza Aukcji AdWords – Dlaczego warto śledzić?

W systemie Google AdWords już od roku 2012 możemy raportować informacje związane ze skutecznością reklam naszej konkurencji. Informacje dostępne są w odniesieniu do poszczególnych stron, które wzięły udział w tych aukcjach AdWords, w których uczestniczyły nasze reklamy.

statystyki-aukcji-w-adwordsInformacje te dostępne są w opcji „Szczegóły” > „Statystyki aukcji” i można je raportować w odniesieniu do wszystkich lub wybranych kampanii, grup reklam i słów kluczowych. System raportuje szereg informacji, takich jak średnia pozycja, udział w wyświetleniach, w tym w wyświetleniach nad wynikami wyszukiwania oraz dane porównujące, jak często udaje się nam przebić konkurentów: współczynnik pokrycia, udział wyższej pozycji, udział w wygranych aukcjach.

Warto zapoznać się z definicjami tych miar, gdyż sama nazwa nie zawsze oddaje ich pełne znaczenie. Definicje te są szczegółowo i jasno opisane w artykułach pomocy AdWords i nie ma sensu ich tutaj przytaczać. Ważne jest, aby rozumieć, że dostępne dane zawierają informacje wyłącznie na temat reklamodawców, którzy konkurowali w tych samych aukcjach (np. na te same słowa kluczowe), w tym również aukcjach, które nie spowodowały wyświetlenia reklam (nie uzyskano odpowiedniego rankingu, np. z powodu zbyt niskiej stawki).

Informacje te pozwalają zorientować się, z kim konkurujemy oraz jakie nastąpiły zmiany na rynku reklam, np. czy nasi konkurenci zdecydowali się na bardziej agresywną strategię, czy też może zaczęli działać defensywnie, co może pomóc w podejmowaniu decyzji optymalizacyjnych.

Co tu robi Twoja domena?

Warto zwrócić na jedną informację, którą warto monitorować. W niektórych sytuacjach w statystyce aukcji pojawi się… nasza własna domena:

analiza-aukcji-google-adwords

Jak to możliwe? Pojawienie się takiej informacji oznacza, że nasza strona jest reklamowana przez inne konto AdWords. Reklamy te będą miały zerowy współczynnik pokrycia, gdyż system AdWords działa tak, że dana domena może wyświetlić tylko jedną reklamę, niezależnie od liczby posiadanych kont AdWords.

Co z tego wynika? Jeśli prowadzimy kampanie AdWords z kilku kont, warto zadbać o to, aby nie konkurowały one ze sobą. Jest to tzw. problem zduplikowanych słów kluczowych, który może wystąpić również w obrębie jednego konta, a narzędzie do ich wykrywania udostępnia Edytor AdWords. I nie chodzi tu o to (jak się często mylnie uważa), że powoduje to w sposób bezpośredni zawyżenie CPC, gdyż do aukcji ostatecznie wejdzie tylko jedna oferta CPC dla danej domeny. Jest to bardziej kwestia czytelności zarządzania kontem oraz interpretacji sygnałów płynących ze statystyk.

Potencjalne oszustwo

Jeżeli jednak reklamy AdWords prowadzone są tylko z jednego konta, może to oznaczać, że ktoś z zewnątrz dostarcza płatny ruch na naszą stronę. Typową przyczyną takiego ruchu są działania uczestników programów afiliacyjnych płatnych za efekt. Zazwyczaj działa to tak, że afiliant wykorzystuje słowo kluczowe będące nazwą firmy, które zazwyczaj konwertuje najtaniej, znacznie poniżej opłaty „za efekt” płaconej w programie afiliacyjnym. Dla reklamodawcy nie ma tu jednak żadnej korzyści, gdyż płaci de facto za „pozyskanie” swoich własnych klientów.

Dla afilianta to łatwy i w zasadzie pewny zysk – można uzyskać w ten sposób nawet kilkunastokrotne „przebicie”. Jest to jedna z wielu pułapek płacenia za efekt, o których już kiedyś pisaliśmy. Dzieje się tak również często wtedy, gdy program afiliacyjny zabrania wykorzystywania AdWords, gdyż pokusa łatwego zysku jest bardzo duża, a ryzyko dla nieuczciwego afilianta jest stosunkowo niewielkie w porównaniu z potencjalnymi zyskami.

Dlatego, jeśli prowadzisz program afiliacyjny – monitoruj raporty analizy aukcji AdWords, zwłaszcza dla kampanii brandowej (wykorzystującej własną markę lub nazwę firmy).



Autor

Witold Wrodarczyk

Dyrektor Operacyjny Adequate Interactive Boutique Google Analytics & AdWords Qualified Professional

Adequate - Agencja interaktywna

Adres:
ul. Okopowa 47/23
01-059 Warszawa
Telefon:
(+48) 22 299 50 28

Nasza strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usługi zgodnie z Polityką Prywatności.